crni čaj

O CRNOM ČAJU

Kineski crni čaj, kako ga danas zovu na Zapadu je ime dano čajevima koji su fermentirani i čaj ima izrazito crvenu boju. To ne uključuje polufermentirane i naknadno fermentirane čajeve koji se zasebno proizvode kao zeleni i crni čajevi.

U Kini, takozvani „crni čajevi“ su poznati kao crveni čaj (Hong Cha) zbog crvenkaste boje tekućine.

Pravi crni kineski čajevi su zreli, naknadno fermentirani iz čije porodice je najpoznatiji pu-erh. Ta vrsta čajeva je zrela poput arhivskog vina, nastavljajući fermentaciju tijekom vremena (naknadna fermentacija). Paradoksalno, pu-erh čaj dolazi u zelenoj i crnoj varijanti.

Zbrka s imenom je nastala u 17. stoljeću kada su nizozemski i britanski trgovci primijetili da su listovi tamniji od uobičajenih nefermentiranih zelenih vrsta koje su se konzumirale diljem Kine.

Kada je Britancima koji su trgovali u Fujianu prvi puta predstavljen crni čaj mislili su da su pronašli “škrinju s blagom“. Ovaj čaj imao je okus bolji od zelenog čaja, mogao se prevoziti brodom na velike udaljenosti bez kvarenja i s godinama je postajao sve bolji.

Naziv „crni čaj“ od tada je uvriježen na Zapadu.

Danas, velika većina čaja koji se konzumira na Zapadu je iz Indije. Za razliku od Kine u kojoj sav čaj dolazi od vrsta biljke Camellia sinensis, indijski čaj je napravljen od izvornih vrsta Camellia assamica koja ima veći urod, jači okus i puno višu razinu kofeina. Moderne omiljene vrste Darjeeling, Earl Gray i Orange Pekoe razvijeni su kada su rani engleski uzgajivači u Indiji pokušali jeftino reproducirati omiljeni kineski napitak.

ČUVANJE

Crni čaj može stajati dugo vremena i s vremenom mu se okus poboljšava. Također, razina kofeina prirodno se smanjuje s vremenom.

Preporučujemo čuvanje u porculanskom ili staklenom spremniku na polici, po mogućnosti  izvan kuhinje. Što je spremnik nepropusniji to bolje, jer čaj lako apsorbira mirise.

UTJECAJ NA ZDRAVLJE

Kineskom čaju pripisuju se mnoge zdravstvene koristi, od osjećaja dobrobiti do gotovo čarobnih izlječenja. Prosječnom zapadnjaku crni čaj je interesantan zbog utjecaja na gubitak težine i tvrdnje o prevenciji raka zbog antioksidanata koje čaj sadrži. Svaka osoba treba sama procijeniti točnost navedenih tvrdnji.

Iako tradicionalna kineska medicina stoljećima navodi dokaze o ljekovitosti, malo modernih istraživanja potkrepljuje te dokaze. U posljednje vrijeme se dovodi u pitanje i imaju li antioksidanti ikakav utjecaj na prevenciju bolesti.

Vjerujemo da svaki prehrambeni proizvod može imati i pozitivne i negativne utjecaje na zdravlje u određenom stupnju i za različite pojedince. Ne preporučujemo pijenje čaja zbog zdravstvenih dobrobiti. Nemojte misliti da je mudro preporučiti pijenje čaja za išta osim za uživanje u predivnom okusu i doživljaju uživanja u čaju vama samima ili s prijateljima.

Napominjemo koristi koje tradicionalna kineska medicina prepoznaje u crnom čaju:

–        Smanjuje masnoću i „loš“ kolesterol

–        Bogat fluorom, pomaže zdravlju zuba

–        Smanjuje umor stimulacijom središnjeg živčanog sustava

–        Jača kosti

–        Pojačava elastičnost i čvrstoću krvnih žila

KOFEIN

Obično se govori da čaj ima više kofeina od kave. Također se čuje i obrnuto. S obzirom na vrste i čaja i kave i načine na koji se obrađuju i pripremaju za konzumaciju, obje tvrdnje treba uzeti u razmatranje.

Koliko kofeina imaju čaj  i kava?

Prema detaljnoj studiji koju je objavila britanska vlada 2004. godine čajevi imaju 40 mg kofeina, instant kava 54 mg, a mljevena kava 105 mg po serviranju.

Općenito se vjeruje da kineski zeleni čaj ima manje kofeina od crnog čaja. Velik broj studija i rasprava pokazuje kako to možda nije slučaj. Ustvari, zeleni čaj ima više kofeina od crnog čaja.

Većina crnog čaja izvezenog na Zapad je iz Indije, a biljka Camelia assamica od koje se radi indijski čaj ima više kofeina od vrste Camelia sinensis od koje se radi kineski čaj. Također, čini se kako proces oksidacije koji se koristi u proizvodnji kineskih crnih čajeva prije smanjuje kofein, nego što ga povećava, kako se prije mislilo. Kada uspoređujete kineski zeleni čaj s kineskim crnim čajem, sadržaj kofeina u kineskom zelenom čaju čini se višim od onog u kineskom crnom čaju. Oba čaja imaju manje kofeina od indijskog crnog čaja, a sve vrste čajeva imaju značajno niži sadržaj kofeina od kave.

(Napomena: koristimo izraz „kineski crni čaj“ koji je uvriježen na Zapadu kako bismo opisali čaj poznat u Kini kao crveni čaj. Pravi kineski crni čajevi poznati u Kini su oni koji su prošli naknadnu fermentaciju, zreli čajevi kao pu-erh čaj.)

Ako ste osjetljivi na kofein, postoji način na koji možete smanjiti njegov nivo. Najbolja priprema čaja je korištenjem tradicionalne kineske metode Gong Fu Cha („priprema čaja s velikom vještinom“). Ova strogo kontrolirana metoda pripreme čaja posebna je zbog upotrebe malih čajnika i više prelijevanja s vrlo kratkim vremenima namakanja od samo nekoliko sekundi. Takav način pripreme pojačava okus svake vrste čaja i smanjuje kofein u usporedbi sa zapadnjačkim načinima pripreme čaja. U Gong Fu Cha, prvo prelijevanje koristi se za ispiranje listića i prolijeva se, tako da se ne konzumira. Prvom vodom ispire se i velika doza kofeina koji je jako topljiv u vodi.