zeleni čaj

O ZELENOM ČAJU

PROIZVODNJA

Usavršavanje u obradi zelenog čaja trajalo je stoljećima. Ipak, prerada se odvija u 3 osnovna koraka:

1)    Fiksiranje („ubijanje zelenila“)

Zaustavlja prirodnu fermentaciju i procese rasta unutar listova bez da ih ošteti. Koristi se parenje listova, ručno pritiskanje u vrućoj posudi i tehnike pečenja. Proces je baza sljedećeg procesa.

2)    Valjanje/  formiranje

Listovi prolaze kroz vruće i hladne valjke kako bi se listovi stanjili, što omogućava oblikovanje listova i pojačava okus čaja.

3)    Sušenje

Stabilizira konačnu vlažnost listova, zaustavlja fermentaciju, sprečava razvoj plijesni, otklanja travnati okus listova i razvija aromu čaja. Koriste se metode sušenja na suncu, zagrijavanje u posudi i vrući zrak.

Zbog najkraćeg procesa obrade, zeleni čaj zadržava više prirodnog okusa biljke čaja od ostalih čajeva. Zadržano je više od 85% kofeina, 50% klorofila i većina vitamina.

ČUVANJE

Zbog obrade kojom se zadržava prirodnost, listovi su izloženi prirodnom smanjenju enzima oksidacijom i brže su kvarljivi od ostalih čajeva.

Zeleni čaj najbolje je čuvati na hladnom, suhom mjestu u nepropusnom spremniku ili čak u hladnjaku. Preporučuje se hlađenje koje poboljšava okus čaja i produžuje mu rok trajanja. Čaj koji se čuva hlađenjem ne smije se nakon hlađenja držati u grijanom prostoru kako se čaj ne bi pokvario.

UTJECAJ NA ZDRAVLJE

Kineskom čaju pripisuju se mnoge zdravstvene koristi, od osjećaja dobrobiti do gotovo čarobnih izlječenja. Prosječnom zapadnjaku zeleni čaj je interesantan zbog utjecaja na gubitak težine i tvrdnje o prevenciji raka zbog antioksidanata koje čaj sadrži. Svaka osoba treba sama procijeniti točnost navedenih tvrdnji.

Iako tradicionalna kineska medicina stoljećima navodi dokaze o ljekovitosti, malo modernih istraživanja potkrepljuje te dokaze. U posljednje vrijeme se dovodi u pitanje i imaju li antioksidanti ikakav utjecaj na prevenciju bolesti.

Vjerujemo da svaki prehrambeni proizvod može imati i pozitivne i negativne utjecaje na zdravlje u određenom stupnju i za različite pojedince. Ne preporučujemo pijenje čaja zbog zdravstvenih dobrobiti. Nemojte misliti da je mudro preporučiti pijenje čaja za išta osim za uživanje u predivnom okusu i doživljaju uživanja u čaju vama samima ili s prijateljima.

Napominjemo koristi koje tradicionalna kineska medicina prepoznaje u zelenom čaju:

–        katehini iz čaja  imaju antibakterijska i antivirusna svojstva

–        regulira kolesterol i visoki krvni tlak

–        ubija bakterije u usnoj šupljini i probavnom traktu

–        katehini i polisaharidi iz čaja mogu sniziti šećer u krvi

–        poboljšava cirkulaciju

KOFEIN

Obično se govori da čaj ima više kofeina od kave. Također se čuje i obrnuto. S obzirom na vrste i čaja i kave i načine na koji se obrađuju i pripremaju za konzumaciju, obje tvrdnje treba uzeti u razmatranje.

Koliko kofeina imaju čaj  i kava?

Prema detaljnoj studiji koju je objavila britanska vlada 2004. čajevi imaju 40 mg kofeina , instant kava 54 mg, a mljevena kava 105 mg po serviranju.

Općenito se vjeruje da kineski zeleni čaj ima manje kofeina od crnog čaja. Velik broj studija i rasprava pokazuje kako to možda nije slučaj. Ustvari, zeleni čaj ima više kofeina od crnog čaja.

Većina crnog čaja izvezenog na Zapad je iz Indije, a biljka Camellia assamica od koje se radi indijski čaj ima više kofeina od vrste Camellia sinensis od koje se radi kineski čaj. Također, čini se kako proces oksidacije koji se koristi u proizvodnji kineskih crnih čajeva prije smanjuje kofein,nego što ga povećava, kako se prije mislilo. Kada uspoređujete kineski zeleni čaj s kineskim crnim čajem, sadržaj kofeina u kineskom zelenom čaju čini se višim od onog u kineskom crnom čaju. Oba čaja imaju manje kofeina od indijskog crnog čaja, a sve vrste čajeva imaju značajno niži sadržaj kofeina od kave.

(Napomena: koristimo izraz „kineski crni čaj“ koji je uvriježen na Zapadu kako bismo opisali čaj poznat u Kini kao crveni čaj. Pravi kineski crni čajevi poznati u Kini su oni koji su prošli naknadnu fermentaciju, zreli čajevi kao pu-erh čaj.)

Ako ste osjetljivi na kofein, postoji način na koji možete smanjiti njegov nivo. Najbolja priprema čaja je korištenjem tradicionalne kineske metode Gong Fu Cha („priprema čaja s velikom vještinom“). Ova strogo kontrolirana metoda pripreme čaja posebna je zbog upotrebe malih čajnika i više prelijevanja s vrlo kratkim vremenima namakanja od samo nekoliko sekundi. Takav način pripreme pojačava okus svake vrste čaja i smanjuje kofein u usporedbi sa zapadnjačkim načinima pripreme čaja. U Gong Fu Cha, prvo prelijevanje koristi se za ispiranje listića i prolijeva se, tako da se ne konzumira. Prvom vodom ispire se i velika doza kofeina koji je jako topljiv u vodi.